Jeugdscouting en functioneren jeugdopleiding

Posted In: Feyenoord Academy
    • Bankzitter
    frankyboy on: 30 mei 2019 om 10:53 #11588

Er zijn idd meerdere oorzaken waardoor nu jeugd wegloopt maar dat maakt het niet minder zorgelijk. Het verhaal in de NRC is deels waar maar legt veel te veel de nadruk op de generatiekloof tussen oude en nieuwe garde. Bijvoorbeeld de meeste jeugdspelers die nu weggaan spelen in elftallen waarvan een trainer van de jonge garde voor de groep staat. Terwijl het zogenaamde kwade genius Cor Adriaanse de onder 19 doet en dus niet betrokken is bij 1 van de spelers die nu weggaan.
    Desalniettemin is er natuurlijk wel wat aan de hand. Ik kan me wel voorstellen dat er discussie is over alle nieuwe ontwikkelingen in het voetbal waarbij de oude garde vaak vind dat de laptoptrainers teveel de essentie uit het oog verliezen en al die innovaties tot hoofdzaak Willen verheffen. Bovendien de mogelijkheid dat Grootscholten niet geschikt is als HJO wordt volledig buiten beschouwing gelaten. Net als een trainer, TD of welke functie dan ook kan iemand gewoon niet voldoen. Zeker als je een cultuuromslag teweeg wilt brengen moet je echt een topper en personality zijn.
    Oorzaken die daarnaast meespelen zijn een negatief imago doordat het gewoon minder gaat de laatste jaren terwijl de concurrentie juist stappen vooruit heeft gezet met de ontwikkeling van hun opleidingen. Ook het ontbreken van doorstroming in de KKD is een zwaar gemis.
    Ander aspect is fat Feyenoord gewoon slecht betaald in vergelijking tot de concurrentie en geen talent afhankelijke beloning kent.
    Ajax en PSV hebben de afgelopen jaren heel nadrukkelijk gescout op Varkenoord. Dat is al jaren aan de gang en een doorn in het hoog en nu met alle problemen die er zijn op Varkenoord oogsten ze daarmee.
    Een club als Ajax heeft bovendien heel veel geïnvesteerd in logistiek en scholing waardoor een praktisch probleem als afstand voor jeugdspelers veel minder een probleem is.
    Een laatste probleem is dat er nog los van de discussie oude en nieuwe garde wel het een valt aan te merken op het niveau van veel trainers. Er lopen schrikbarend veel mislukte oud jeugdspelers rond waar ik mijn vraagtekens bij heb.

• Vedette
    aliendwurf on: 30 mei 2019 om 13:00 #11589

Ik denk dat je de spijker aardig op zijn kop slaat.

• Talent
    linkspoot on: 31 mei 2019 om 11:41 #11593

De jeugdopleiding is niet zo slecht, maar de doorstroming naar het eerste elftal is slecht. En als er een paar zelf opgeleide spelers bij de selectie zitten, krijgen ze geen waardering van de trainer. GvB koos liever st. Juste of Martina dan Nieuwkoop. Op die manier vertrekken zelf opgeleide spelers naar andere clubs.

• Ballenjongen
    robinho on: 31 mei 2019 om 13:42 #11596

Het is natuurlijk ook zo dat de lichtingen van de laatste jaren niet zo heel geweldig zijn geweest. Nieuwkoop heeft het in mijn ogen niet kunnen waar maken. Toch vaak geblesseerd. Teken dat het niveau hem toch iets te hoog is. Pec Zwolle zou een mooie club voor hem zijn. Kun je nog een paar ton voor hem vangen. Iedereen blij. Stam moet nu min of meer jeugd in gaan passen. En je kunt dat toch pas beoordelen als ze de kans krijgen. Malacia stond er ook ineens. Ik heb hoge verwachtingen van Kokcu. Dat hij wat tegenvalt in de O19 wedstrijden snap ik wel. Je schakelt steeds terug in niveau.

• Vedette
    aliendwurf on: 31 mei 2019 om 22:26 #11597

De jeugdopleiding is niet zo slecht, maar de doorstroming naar het eerste elftal is slecht. En als er een paar zelf opgeleide spelers bij de selectie zitten, krijgen ze geen waardering van de trainer. GvB koos liever st. Juste of Martina dan Nieuwkoop. Op die manier vertrekken zelf opgeleide spelers naar andere clubs.

Martina was natuurlijk een schande maar Nieuwkoop komt gewoon vreselijk te kort dus niet zo gek dat Juste voorrang kreeg….zelfs op een positie waar hij niet geschikt voor is is t altijd nog beter dan Nieuwkoop.
    De hele achterhoede kun je zo weg doen met uitzondering van Haps, Juste en Malacia voor de bank.
    Geertruida kan nooit slechter zijn dan Beekie of Martina, dat is godsonmogelijk…maar als ik hem was was ik al weg geweest.
    En die 2 slome opa’s zijn leuk voor VVV ofzo maar niet voor ons.
    En die Verdonk moet je ook lozen wat een enorme prutser is dat.

• Talent
    linkspoot on: 1 juni 2019 om 12:25 #11598

Botteghin en van der Heijden hebben echt wel waarde gehad voor het elftal. Zou ze er nog een seizoen bij houden. Je kunt niet de hele selectie gaan vervangen, dan wordt het pas echt chaos.

• Geselecteerd voor Oranje
    Richard Dombi on: 1 juni 2019 om 17:20 #11599

Botteghin en van der Heijden hebben echt wel waarde gehad voor het elftal. Zou ze er nog een seizoen bij houden. Je kunt niet de hele selectie gaan vervangen, dan wordt het pas echt chaos.

Allebei komen ze tekort voor het niveau van de (sub)top. Ik zou uit kostenoverwegingen één van de twee nog een jaar aanhouden als back-up, de ander actief proberen te verkopen. Hendriks en Geertruida zijn niet minder. En wellicht kan je nog wat huren of kopen ter versterking van de achterhoede.

• Vedette
    aliendwurf on: 1 juni 2019 om 18:38 #11601

Opzouten met die prutsers.

• Jeugdspeler
    jager on: 1 juni 2019 om 20:53 #11603

Feyenoord O17 heeft zijn laatste wedstrijd gespeeld. Laten we niet hopen dat nu binnen een week het vertrek van Owusu en Van der Zeeuw wordt bekendgemaakt…..

• Ballenjongen
    comeonfr on: 2 juni 2019 om 09:43 #11605

Feyenoord O17 heeft zijn laatste wedstrijd gespeeld. Laten we niet hopen dat nu binnen een week het vertrek van Owusu en Van der Zeeuw wordt bekendgemaakt…..

Van der Zeeuw blijft sowieso, hopelijk Owusu ook. Hopelijk wordt dat volgend jaar het centrale duo bij O19 en zit Hendriks bij de selectie.
    Verder is het wel duidelijk dat Feyenoord de oude O13, de nieuwe O14 ook vrij matig vond. 6 nieuwe spelers voor een team is vrij uitzonderlijk. De twee gasten die van ADO komen schijnen aardig goed te zijn. Ik ben benieuwd!

10 berichten aan het bekijken - 176 tot 185 (van in totaal 185)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.