Jeugdscouting en functioneren jeugdopleiding

Posted In: Feyenoord Academy
    • Bankzitter
    frankyboy on: 11 mei 2019 om 17:52 #11538

Je zult maar Feyenoorder zijn die als een moffenhoer voor Ajax heeft gejuicht vanwege het zogenaamde belang voor het Nederlandse voetbal. En dan nu zien dat je keihard in de reet geneukt wordt omdat Ajax uit eigenbelang je beste talenten komt wegroven.

• Jeugdspeler
    jager on: 11 mei 2019 om 17:54 #11539

Tot nu toe raakt Feyenoord Berete kwijt aan PSV en Van der Sloot en Speksneijder aan Ajax. Wellicht dat er nog meer spelers vertrekken. En ik lees dat Feyenoord zeer ontevreden is met hun vertrek. Dit neigt naar wanbeleid. Om een paar centen te besparen wordt Van der Sloot veel te laat een contract aangeboden. En het schijnt dat Berete helemaal niet in aanmerking kwam voor een contract. Hoe kan je dan ontevreden zijn over zijn vertrek en waarom haal je die jongen dan 1 jaar geleden van Vitesse??? Ik vind trouwens Berete niet overdreven goed presteren. Hij staat veelal linksbuiten en daar komt hij niet tot zijn recht. Hij is sterk en snel maar heeft geen verfijnde techniek; hij passeert op kracht en snelheid. Lijkt me meer een speler voor een 2-spitsen systeem. En Speksneijder naar Ajax. Ik heb deze jongen al eens kritisch horen praten over de kwaliteit van de trainingen. Hij wilde zich op onderdelen verbeteren, maar kreeg van Feyenoord weinig aangereikt. Verder speelt Feyenoord O14 krachtvoetbal. Lange halen gauw thuis, veel grote en krachtige voetballers en nauwelijks fatsoenlijk positiespel of combinatievoetbal. Deze jongen verzuipt in dit team. Ik snap zijn overstap wel want hij komt beter tot zijn recht bij Ajax…
    Feyenoord moet door de kwaliteit van de opleiding, de manier van werken, trainen en voetballen jeugdvoetballers aan zich binden. Verder moeten grote talenten vroegtijdig worden vastgelegd. Feyenoord is heel principieel; alleen de bijzonder grote talenten komen op 16-jarige leeftijd in aanmerking voor een contract. En alle contracten zijn identiek, ongeacht de kwaliteiten van de speler. En dat onder het mom: ze moeten maar blij zijn dat ze hier een contract mogen tekenen. Dat lijkt me niet van deze tijd. Waarom niet de echt grote talenten (Bogarde, Zikzee, Chong) wat meer centen gunnen. Dat is geen garantie dat deze jongens gebleven zouden zijn, maar dan heb jij je in ieder geval maximaal ingespannen.
    Feyenoord steekt miljoenen in de jeugdopleiding, vanaf de O8 heeft ieder team een batterij aan begeleiders, de O8 en O9 spelen geweldige buitenlandse toernooien over de hele wereld en er worden regelmatig allerlei buitenlandse jongens binnengehaald (Skyum en Dunning) die tot op heden nog niet laten zien dat zij enige meerwaarde hebben. Het mag dus wat kosten die opleiding. En op het moment dat het er echt op aankomt, het daadkrachtig en vroegtijdig vastleggen van de grote talenten, dan is Feyenoord niet thuis… Wanbeleid.

• Geselecteerd voor Oranje
    Richard Dombi on: 11 mei 2019 om 18:44 #11540

Tot nu toe raakt Feyenoord Berete kwijt aan PSV en Van der Sloot en Speksneijder aan Ajax. Wellicht dat er nog meer spelers vertrekken. En ik lees dat Feyenoord zeer ontevreden is met hun vertrek. Dit neigt naar wanbeleid. Om een paar centen te besparen wordt Van der Sloot veel te laat een contract aangeboden. En het schijnt dat Berete helemaal niet in aanmerking kwam voor een contract. Hoe kan je dan ontevreden zijn over zijn vertrek en waarom haal je die jongen dan 1 jaar geleden van Vitesse??? Ik vind trouwens Berete niet overdreven goed presteren. Hij staat veelal linksbuiten en daar komt hij niet tot zijn recht. Hij is sterk en snel maar heeft geen verfijnde techniek; hij passeert op kracht en snelheid. Lijkt me meer een speler voor een 2-spitsen systeem. En Speksneijder naar Ajax. Ik heb deze jongen al eens kritisch horen praten over de kwaliteit van de trainingen. Hij wilde zich op onderdelen verbeteren, maar kreeg van Feyenoord weinig aangereikt. Verder speelt Feyenoord O14 krachtvoetbal. Lange halen gauw thuis, veel grote en krachtige voetballers en nauwelijks fatsoenlijk positiespel of combinatievoetbal. Deze jongen verzuipt in dit team. Ik snap zijn overstap wel want hij komt beter tot zijn recht bij Ajax…
    Feyenoord moet door de kwaliteit van de opleiding, de manier van werken, trainen en voetballen jeugdvoetballers aan zich binden. Verder moeten grote talenten vroegtijdig worden vastgelegd. Feyenoord is heel principieel; alleen de bijzonder grote talenten komen op 16-jarige leeftijd in aanmerking voor een contract. En alle contracten zijn identiek, ongeacht de kwaliteiten van de speler. En dat onder het mom: ze moeten maar blij zijn dat ze hier een contract mogen tekenen. Dat lijkt me niet van deze tijd. Waarom niet de echt grote talenten (Bogarde, Zikzee, Chong) wat meer centen gunnen. Dat is geen garantie dat deze jongens gebleven zouden zijn, maar dan heb jij je in ieder geval maximaal ingespannen.
    Feyenoord steekt miljoenen in de jeugdopleiding, vanaf de O8 heeft ieder team een batterij aan begeleiders, de O8 en O9 spelen geweldige buitenlandse toernooien over de hele wereld en er worden regelmatig allerlei buitenlandse jongens binnengehaald (Skyum en Dunning) die tot op heden nog niet laten zien dat zij enige meerwaarde hebben. Het mag dus wat kosten die opleiding. En op het moment dat het er echt op aankomt, het daadkrachtig en vroegtijdig vastleggen van de grote talenten, dan is Feyenoord niet thuis… Wanbeleid.

Bijna volledig met je eens jager. Dat Feyenoord te weinig positiespel en combinatievoetbal speelt ben ik met je eens en vind ik al langer een groot probleem van de opleiding. Kleine aantekening wil ik wel maken wat betreft de spelers van O14. Mijns inziens is de O14 juist een van de (technisch) meer talentvolle teams die academy heeft op dit moment. Ik zie veel technisch vaardige spelers in het O14 team en ik kan me met de voorhoede waarover dat team beschikt wel een klein beetje voorstellen waarom de bal snel naar voren gaat. Neemt niet weg dat het duidelijk een verbeterpunt is om meer op de combinatie te spelen. Ik vraag me af of Speksneijder naar een beter team gaat. Wel naar een betere opleiding die meer doet aan individuele ontwikkeling op technisch en fysiek gebied, en meer op de combinatie speelt, helaas.

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden geleden door  Richard Dombi.
    • Basisspeler
    Jack on: 12 mei 2019 om 04:50 #11543

Drie andere talenten die een contract kunnen tekenen, maar daar vooralsnog mee wachten, zijn Shiloh ’t Zand, Denzel Owusu en Giuliany Ben-David Dos Santos. Eerstgenoemde staat in de serieuze belangstelling van een Italiaanse topclub.
    Belarbi gaat wel tekenen. En ik heb ook begrepen dat het budget voor jeugdtransfers omhoog gaat, dus er gaat zeker nog één en ander gebeuren. We hebben inmiddels ook weer twee grote talenten van ADO opgepikt en één van Vitesse, maar ja, als die dezelfde route als Van der Sloot en Berete (kwamen ook van ADO en Vitesse) gaan nemen, dan hebben we daar ook niks aan.
    Ik ben het verder volledig eens met Jager. Het is lachwekkend om figuren als Splinter de Mooij evenveel te bieden als Melayro Bogarde. Maar het gaat niet alleen om geld, ook de faciliteiten en trainingsmethoden spelen een grote rol. Het wordt tijd voor een grote schoonmaak onder jeugdtrainers, die oubollige geesten moeten plaatsmaken voor vers bloed.

• Ballenjongen
    comeonfr on: 12 mei 2019 om 09:11 #11544

Vorig jaar hebben heel veel jongens een contract gehad waarbij je af kunt vragen waarom. Vicario, vd Kust, Smeulers, de Mooij, Evora (zelfs nog verlengd), van Leeuwen, van Mullem…Allemaal omdat het jong team een serieus eigen team moest worden. Vervolgens stopt dit ‘project’ na een half jaar en zit je met een hele berg matige spelers.
    Jeugdtrainers is met te Braak en Boel al iets verbetering in gekomen. Maar het is ook de hele insteek. Hoe wil je als jeugd spelen? Plus, op dit oude hoofdveld van Varkenoord is combinatievoetbal al amper mogelijk. Bij O14 is Speksnijder ook van zn plek gespeeld door Milambo, die inderdaad meer op fysiek speelt. Verder vind ik dat daar nog best wat talent zit met Kleijn op 6 en Oulad op 8. Zirkzee en Slory voorin en Plug achterin. Maar die jongens zijn nog te jong om een goed oordeel over te vellen, het is iig zonde dat Speksnijder gaat want die was voetballend zeker een van de betere.
    Verder is vd Sloot naar ajax nog niet zeker, de andere optie is psv. Komende weken gaan enkele jeugdspelers contracten tekenen, daar zit oa ook een van het rijtje van Jack bij en inderdaad Belarbi.

• Ballenjongen
    comeonfr on: 12 mei 2019 om 09:12 #11545

Overigens schijnt die spits van ADO die gehaald is vrij goed te zijn. Nu maar hopen dat hij niet Zirkzee maar Bannis achterna gaat:)

• Basisspeler
    pipapaauwe on: 13 mei 2019 om 08:32 #11548

Je zult maar Feyenoorder zijn die als een moffenhoer voor Ajax heeft gejuicht vanwege het zogenaamde belang voor het Nederlandse voetbal. En dan nu zien dat je keihard in de reet geneukt wordt omdat Ajax uit eigenbelang je beste talenten komt wegroven.

Die gassies kiezen voor hun carierre en niet voor de club. Feyenoord voert al tientallen jaren wanbeleid. Kleine opleving onder Koeman met veel jeugdspelers, maar dat is ook alweer over. Kijk naar Schuurman.. helemaal verkloot dat talent.

• Talent
    thistlebites on: 13 mei 2019 om 16:23 #11549

Heb uit een betrouwbare bron vernomen dat Tim de Cler die momenteel scout is voor de Feyenoord Academy er mee gaat stoppen. Dit ligt vooral het beperkte budget wat wordt vrijgemaakt voor de jeugd scouting en de amateuristische gang van zaken binnen de club.

• Vedette
    aliendwurf on: 14 mei 2019 om 10:42 #11550

Die gassies kiezen voor hun carierre en niet voor de club. Feyenoord voert al tientallen jaren wanbeleid. Kleine opleving onder Koeman met veel jeugdspelers, maar dat is ook alweer over. Kijk naar Schuurman.. helemaal verkloot dat talent.

Schuurman heeft t echt volledig aan zichzelf te wijten.
    Die is overal door t ijs gezakt en heeft echt kansen zat gehad.
    Wel eens met het wanbeleid overigens hoor, maar Schuurman is geen argument.

• Basisspeler
    pipapaauwe on: 14 mei 2019 om 14:58 #11551

Ik heb het idee dat al dat verhuren helemaal geen positieve uitwerking heeft op talenten.
    Clasie als uitzondering, maar meer kan ik niet verzinnen.
    Daarom ben ik ook totaal niet gelukkig met Dordt.

• Vedette
    aliendwurf on: 16 mei 2019 om 01:11 #11552

Nou ja, spelen is altijd beter dan op de bank zitten en in het 2e ballen lijkt mij. Het probleem is alleen dat veel van die talenten helemaal niet zo goed zijn als verwacht.
    Feit is natuurlijk wel dat je de regie beter zelf in handen kunt hebben met een elftal in de piramide dan dat je ze naar een club als Dordrecht stuurt.
    Ik ben alles behalve blij met Dordt.

• Ballenjongen
    robinho on: 18 mei 2019 om 10:03 #11553

Die piramide vind ik toch een lastig ding. Die clubs zitten terecht niet op die jong teams te wachten. Je weet gewoon niet tegen wie je speelt. En hoeveel spelers hebben er van Ajax en Psv nou profijt gehad door met Jong mee te spelen. En dan heb ik het over spelers die daarna een vaste waarde zijn geworden in de selectie. Valt allemaal erg tegen.
    Ik vind het prima dat Feyenoord samenwerkt met Dordrecht. De manier waarop ze dat deden met Excelsior. In een Jong team heb je ook totaL niet te maken met druk of een zekere concurrentie. Als je verliest, heeft dat geen consequenties. Het Jong team van de geroemde AZ jeugdopleiding bungelt ook gewoon ergens onderaan. Moet je daar al die poppenkast voor optuigen of kijk je jaarlijks wat het beste is voor je talenten. Stallen bij Dorecht, een club in de eredivisie of als ze goed genoeg zijn als een pak hem beet Vilhena bij de selectie aan laten sluiten. Ik zou kiezen voor het laatste en dan heb je niet eens een Jong team nodig voor de maandagmiddag. Hansson lijkt een mooi voorbeeld te worden. Verhuren aan Rkc en aan daarna aansluiten bij de selectie van Feyenoord.

• Vedette
    aliendwurf on: 19 mei 2019 om 15:20 #11556

Het blijkt gewoon wel dat bij AZ, die neuzen en bij PSV veel meer jeugd door komt sinds ze in die piramide zitten. Daar is volgens mij geen eens een discussie over of t voor hun al dan niet goed is….dat is gewoon een vaststaand feit volgens mij.
    Dat die andere clubs er weinig aan hebben en of het goed is voor de eerste divisie is een andere discussie en wat mij betreft niet ter zake doende…daar zijn wij niet voor.

Richard Dombi on: 20 mei 2019 om 14:58 #11557

Die piramide vind ik toch een lastig ding. Die clubs zitten terecht niet op die jong teams te wachten. Je weet gewoon niet tegen wie je speelt. En hoeveel spelers hebben er van Ajax en Psv nou profijt gehad door met Jong mee te spelen. En dan heb ik het over spelers die daarna een vaste waarde zijn geworden in de selectie. Valt allemaal erg tegen.
    Ik vind het prima dat Feyenoord samenwerkt met Dordrecht. De manier waarop ze dat deden met Excelsior. In een Jong team heb je ook totaL niet te maken met druk of een zekere concurrentie. Als je verliest, heeft dat geen consequenties. Het Jong team van de geroemde AZ jeugdopleiding bungelt ook gewoon ergens onderaan. Moet je daar al die poppenkast voor optuigen of kijk je jaarlijks wat het beste is voor je talenten. Stallen bij Dorecht, een club in de eredivisie of als ze goed genoeg zijn als een pak hem beet Vilhena bij de selectie aan laten sluiten. Ik zou kiezen voor het laatste en dan heb je niet eens een Jong team nodig voor de maandagmiddag. Hansson lijkt een mooi voorbeeld te worden. Verhuren aan Rkc en aan daarna aansluiten bij de selectie van Feyenoord.

Ik begrijp wel wat je bedoelt, bij een andere club zal je wellicht iets meer moeten strijden om een basisplek en je ervaart de druk die bij zo’n club komt kijken. Maar laten we wel wezen, RKC en Dordrecht hebben nauwelijks meer druk dan een eventueel Jong Feyenoord. Het Jong team van Ajax werd vorig jaar kampioen en het Jong team van PSV eindigde telkens in de top 5 de laatste 3 jaar. Meedoen om de eerste plaatsen is ook druk. Bovendien kan je dan als club precies bepalen hoe je zo’n team wilt laten spelen en hoe je de talenten het beste kan ontwikkelen. Uiteindelijk zou zo’n constructie de voorkeur moeten hebben. Tot die tijd, inderdaad stallen bij andere clubs. Maar dan het liefst gewoon in de eredivisie.

• Regelmatige invaller
    SCF010FR on: 25 mei 2019 om 11:32 #11568

Ik heb deze link van een andere Feyenoord fansite maar wil het toch ook hier plaatsen. Zeer interessant stuk.
    https://www.nrc.nl/nieuws/2019/05/24/de-machtige-mannen-van-feyenoords-koffietafel-a3961498

• Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 3 weken geleden door  SCF010FR.
    • Ballenjongen
    robinho on: 25 mei 2019 om 13:45 #11571

Heb het gisteren ook met stijgende verbazing zitten lezen. Als dit klopt is Feyenoord echt heel slecht bezig.

• Bankzitter
    frankyboy on: 25 mei 2019 om 17:06 #11572

Het is wel een vrij gekleurd verhaal met conclusies waar ik vraagtekens bij heb.
    Feyenoord excelleerde met het opleiden van spelers en op het moment dat Brard ging en Grootscholten kwam zag iedereen dat het bolwerk scheuren begon te vertonen. Ligt dat dan aan mensen die tot dat moment zeer succesvol aan het werk waren of aan mensen die een andere aanpak nastreven? Jansen en Co hadden voor de komst van Grootscholten zo’n beetje het patent op beste jeugdopleiding van NL opgebouwd.
    En dan mag Grootscholten dit artikel afsluiten met de bewering dat de talenten die onder zijn bewind zijn doorgestroomd van een beter niveau zijn dan voor zijn aantreden. Nogal Een bewering en waar hij dit vandaan haalt.
    Ik geloof best dat Jansen en co. Sceptisch staan ten opzichte van innovaties maar de geluiden vanuit Varkenoord waren dat Grootscholten veel te veel de nadruk legde op het fysieke aspect en allerlei randcondities en het voetbal op de achtergrond kwam te staan. Daarbij stond hij niet op het veld. Kortom of hij niet serieus werd genomen omdat hij vooruitstrevend wilde zijn of dat de mensen op het veld geen vertrouwen in zijn deskundigheid blijft in het midden.
    Ik bedoel maar, niet iedere uitvinder in het voetbal is een verbetering. Kijk alleen al naar Gert Jan Verbeek, Alex Pastoor en die Pepijn Lijndens van NEC. Niet iedere uitvinder is een Jorgen Klopp zullen we maar zeggen.
    Wat ik wel schokkend vind is dat wij qua budget een miljoen meer uitgeven ten opzichte van AZ. Terwijl het verschil in begroting huge is. We besteden minder dan de helft dan PSV aan de opleiding en een derde van dat van Ajax. Dat vind ik niet uitstralen dat Feyenoord echt inzet op de jeugdopleiding.

• Basisspeler
    pipapaauwe on: 27 mei 2019 om 08:09 #11573

Ik geloof best dat Ulli en Taument door de jaren heen steeds meer macht hebben gekregen. Zoiets is gegroeid. En ik geloof ook dat zij niet echt met hun tijd mee gaan. Echt heldere lichtjes heb ik het nooit gevonden. Hopelijk kan Brard het tij doen keren. Ook dat heeft tijd nodig.
    Was hij het niet die Fraser eruit gooide? Wat dat betreft durft hij wel mensen op straat te zetten.
    Voor de rest is het echt een enorme pleuris bende bij Feyenoord.

• Jeugdspeler
    jager on: 28 mei 2019 om 17:03 #11575

Vandaag wordt bekend dat Van der Sloot definitief Feyenoord verlaat, dat de Lamare Bogarde straks naar Hoffenheim gaat en dat ook Gill’ard vertrekt (waarschijnlijk PSV). Twan van der Zeeuw heeft nog niet getekend (heeft hij een aanbieding van Feyenoord?) terwijl de minst talentvolle speler van Feyenoord O19, Rodney Huijgen wel een contract heeft getekend… Het gaat lekker….
    Het is van groot belang dat straks de echt grote talenten (Benita, Milambo, Slory, Ouhris en El Moussaoui) wel tijdig worden vastgelegd!!

• Ballenjongen
    robinho on: 28 mei 2019 om 22:26 #11576

We krijgen een td die er vanuit gaat dat zaakwaarnemers hem gaan benaderen. Dit wordt een grote puinzooi natuurlijk. Je hoort ook totaal geen tegengeluid vanuit de directie. Dat maakt het er allemaal niet beter op.

• Vedette
    aliendwurf on: 28 mei 2019 om 23:20 #11579

Dat hele verhaal klopt van geen meter en is echt voor Grootscholten geschreven.
    Er zal vast van alles mis zijn en Ulli is een held maar laten we eerlijk zijn…ook te stom om te schijten dus meer dan ballen naar t veld dragen moet je hem niet laten doen.
    Er is echt wel werk aan de winkel maar de rode draad in dit verhaal is een lachertje.
    Bestuurlijk klopt t van geen kant, doe daar eerst maar s wat aan.

• Ballenjongen
    robinho on: 29 mei 2019 om 08:23 #11581

Is trouwens al duidelijk of Feyenoord volgend seizoen weer met een jong team gaat spelen en of hier weer een apart team voor wordt opgezet?
    Mocht dat dan de befaamde belofte competitie zijn, dan kan de knvb er ook gewoon voor zorgen dat hier voldoende teams in zitten. Als ze dan 16 teams ofzo erin zetten, dan worden er een acceptabel aantal wedstrijden gespeeld over een seizoen.

Richard Dombi on: 29 mei 2019 om 12:50 #11584

Dat hele verhaal klopt van geen meter en is echt voor Grootscholten geschreven.
    Er zal vast van alles mis zijn en Ulli is een held maar laten we eerlijk zijn…ook te stom om te schijten dus meer dan ballen naar t veld dragen moet je hem niet laten doen.
    Er is echt wel werk aan de winkel maar de rode draad in dit verhaal is een lachertje.
    Bestuurlijk klopt t van geen kant, doe daar eerst maar s wat aan.

Dit dus, het verhaal wordt zeer positief richting Grootscholten geschreven en behoorlijk negatief richting Adriaanse. Ik vind Cor Adriaanse echter één van de beste jeugdtrainers van Feyenoord, hard inderdaad maar wel fair. Het zijn juist zijn teams die regelmatig met aanvallend voetbal kampioen werden en de talenten die doorstroomden naar het eerste hadden vaak niets dan lof voor deze trainer. Als die methode werkt en tot goede doorstroming van talenten leidt, wat is daar dan mis mee? Dat verhaal wordt dan weer niet verteld door die grachtengordel journalist.

• Regelmatige invaller
    SCF010FR on: 29 mei 2019 om 15:38 #11585

Nee het gaat geweldig inderdaad. De ene na de andere jeugdspeler gaat weg, de laatste, v.d Sloot naar amsterdam terwijl we een speler als Rodney Huijgen een contract aanbideden. Noem me maar lekker negatief maar het is een absolute teringbende bij Feyenoord waar er geen sprake is van ook maar iets wat op een beleid lijkt. Zo’n Sinistera bijvoorbeeld, wie scout die gast. Is Zwarts nou echt slechter dan Sinistera. Wat een beleid. :bier :bier

• Vedette
    aliendwurf on: 29 mei 2019 om 23:08 #11586

Dat ze weg gaan heeft denk ik met 2 dingen te maken. Ten eerste dat we niet in de piramide zitten en als ze dus vlak tegen het eerste aanzitten spelen ze nog amper…dan staan ze dus stil.
    En ten tweede hebben die neuzen niet alleen het salarisplafond van hun eerste elftal los gelaten maar ook dat van de jeugdspelers. Die jonge gasten kunnen daar 4 x zoveel verdienen en krijgen op dit moment een betere opleiding dan bij ons.
    Bovendien hebben ze daar meer kansen om het eerste te halen en mocht dat niet lukken meer clubs om uit te kiezen want het is nou eenmaal een feit dat een speler van die neuzen veel beter in de markt ligt dan een speler van ons.

25 berichten aan het bekijken - 151 tot 175 (van in totaal 185)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.