Jeugdscouting en functioneren jeugdopleiding

Posted In: Feyenoord Academy
    • Basisspeler
    Jack on: 21 augustus 2018 om 19:10 #9339

Iets teveel voetballers (Ulutas, Ben Addi) en iets te weinig fysiek om al dominant te zijn op hun leeftijd, waarin de groeicurves een grote rol spelen. Er zitten echter wel een paar hele leuke talenten in dit elftal. Met name Furkan Ulutas vind ik geweldig. Moet fysiek nog wat groter en droger worden (babyvet weg), maar die kan met twee benen wat de meeste van zijn leeftijdsgenootjes met één been niet kunnen. Ook Avery Appiah springt eruit inderdaad.

• Jeugdspeler
    jager on: 21 augustus 2018 om 20:59 #9347

Ik vind Ulutas ook een prachtig spelertje, maar bij Anderlecht speelt een kleine nummer 10 die 5x beter is: Rayane Boundina. Ulutas werd regelmatig van de bal gelopen, maar dat gebeurde Bounida niet. Een geweldige techniek en een hele hoge handelingssnelheid. Moet je maar eens googelen. Anderlecht heeft vast niet veel profijt van deze jongen, want hij zal wel op heel jonge leeftijd naar Spanje of Engeland verkassen.

• Regelmatige invaller
    Thomassio on: 22 augustus 2018 om 11:47 #9384

Ik ben vooral benieuwd naar de o14 en o15. De o14 werd vorig jaar als o13 met enorme afstand kampioen en had ook geen kind aan de kampioen van de andere poule AZ. Met Jordan Zirkzee, Slory jr. en De Wind een prachtige aanval. Milambo is een powerhouse op het middenveld en Ismail Oulad M´Hand een rasvoetballertje. Ook Speksnijder is een groot talent.
    De o15 gaf vorig jaar op het einde de titel uit handen en was wat minder overtuigend (als o14). Toch een paar goede spelertjes zoals Ourhris, Bogarde, Ket, de Blok (ja broertje van is er nog wel). Dit team heeft zich flink versterkt met Oranje internationals van Sparta en NAC.
    Over 2 jaar kan deze lichting hopelijk een geweldige o17 vormen, hopelijk weer eentje van het niveau dat de lichting 1994/1995 had. Probleem is dat de helft daarvan wel naar Engeland vertrok.

• Basisspeler
    Jack on: 22 augustus 2018 om 18:44 #9393

Ik vind Ulutas ook een prachtig spelertje, maar bij Anderlecht speelt een kleine nummer 10 die 5x beter is: Rayane Boundina. Ulutas werd regelmatig van de bal gelopen, maar dat gebeurde Bounida niet. Een geweldige techniek en een hele hoge handelingssnelheid. Moet je maar eens googelen. Anderlecht heeft vast niet veel profijt van deze jongen, want hij zal wel op heel jonge leeftijd naar Spanje of Engeland verkassen.

Bounida is een geweldig talent, ik heb al vaker beelden van hem gezien en volg hem ook, maar dat betekent niet dat Ulutas geen groot talent is als je een betere speler ziet spelen. Robben is ook niet zo goed als Messi, maar ik zou hem toch graag bij Feyenoord zien.

• Jeugdspeler
    jager on: 1 september 2018 om 20:41 #9651

Ik was vandaag op het Afas-complex om diverse AZ – Feyenoord wedstrijden te zien. Ik post straks mijn ‘verslagjes’. Wat in ieder geval opvalt dat Feyenoord veel kleine keepers heeft die (m.u.v. Koorevaar) volstrekt niet kunnen bekoren. Verder hoorde ik iemand zeggen dat Feyenoord (bijvoorbeeld in de regio Almere) nog steeds niet bereid is om spelers met busjes te halen, waardoor we veel talent mislopen. Immers niet alle ouders zijn in staat om 4x per week hun zoon naar Rotterdam te brengen. Is dat nog steeds zo? Dat was toch ook de reden dat de broertjes Maduro naar Ajax zijn vertrokken. Dat lijkt me verkeerde zuinigheid.

• Basisspeler
    Jack on: 3 september 2018 om 14:08 #9726

Thanks voor je posts Jager. Je lijkt kritisch en dat is noodzakelijk. Wat vind je het voornaamste probleem binnen de opleiding?

• Jeugdspeler
    jager on: 3 september 2018 om 22:22 #9764

Wat ik in ieder geval spijtig vind dat er onvoldoende wordt door geselecteerd. Er lopen jongens rond waarvan je al jarenlang weet dat ze niet goed genoeg zijn en worden, zoals bij O15 Van der Heijden, Rais, Oetoeghanal en Felicia, maar de O16 en O17 zijn ook erg matig. Ik zag dat een aanvaller van AZ (geselecteerd voor de landelijke O14) bij Zeeburgia vandaan komt. Als Ajax zo’n jongen niet hoeft, waarom haalt Feyenoord hem dan niet? Er moet m.i. meer spelers bij BVO’s worden gehaald. In algemene zin moet het niveau van alle elftallen omhoog. Er is te weinig ambitie.
    Verder valt het positiespel structureel tegen in bijna alle jeugdelftallen. Nooit eens een verdediger die inschuift op het middenveld om een mannetje meer te creëren, bijna altijd lange ballen. Daar wordt blijkbaar niet op getraind. Je moet dan natuurlijk wel over technisch vaardige spelers beschikken (en deze dus scouten). Bij AZ was dat allemaal beter verzorgd (m.u.v. de O19).
    In feite zie je de problemen bij de jeugd ook terug bij Feyenoord 1. Slecht positiespel, lang speelveld (want Botteghin en Van der Heijden willen natuurlijk altijd zo veel mogelijk in de buurt van de 16 meter blijven), niet door selecteren (weer een jaar met Toornstra, Botteghin en Van der Heijden) en weinig creatieve spelers (lopertje Toornstra als aanvallende/creatieve middenvelder…..).

• Regelmatige invaller
    Thomassio on: 4 september 2018 om 10:25 #9776

Dat doorselecteren ben ik niet helemaal met je eens. In ieder geval niet bij alle elftallen. Juist in het elftal met Van der Heijden, Rais, Oetoeghanal en Felicia is er flink doorgeselecteerd. Er zijn 3 jeugdinternationals bijgehaald van o.a NAC en Sparta. (Zechiel, Candelaria en El Moussaoui) Van Lunteren is ook een goede speler die bij Alphense Boys heel knap kampioen werd op het tweede profniveau. Ook een Amerikaan bijgekomen, geen idee of die wat kan. Er zijn best veel jongens vervangen in dit elftal.
    Ook in de o12 zijn enorm veel jongens vertrokken en aangetrokken, voornamelijk van andere BVO’s. Dat Feyenoord dat al in die leeftijdscategorie (spelers van andere bvo’s halen) doet is redelijk nieuw.
    In de o16 en o17 is inderdaad relatief weinig bijgehaald. Met name de o17 was vorig jaar (als o16) onthutsend zwak. Daar zijn alleen Dunning en Troost bijgekomen, plus 1 amateurspeler en 2 jongere jongens die zijn doorgestroomd. De o16 is daardoor ook weer zwakker geworden dan vorig jaar , en dat was al geen wonderelftal. Al ben ik wel benieuwd hoe goed aanvaller Ibrahimi Berete precies is, die van Vitesse is overgekomen waar hij in de o17 speelde.

• Jeugdspeler
    jager on: 22 september 2018 om 20:56 #9974

Feyenoord zag afgelopen zomer geen aanleiding om het huidige O13 te versterken. Alle bekende namen stonden dan ook vandaag op het veld tegen de O13 van Ajax. En ook in deze leeftijdscategorie is Ajax veel beter dan Feyenoord. Dat bleek niet eens zozeer uit de uitslag (0-1 voor Ajax) maar vooral door het spel. Feyenoord heeft heel hard gewerkt om Ajax het voetballen zo moeilijk mogelijk te maken, maar heeft zelf geen enkele uitgespeelde kans gecreëerd, alleen een vrije trap van Appiah op de lat, that’s it. Geen enkele individuele actie en bijvoorbeeld ook niemand die in staat is om zich met een man in de rug vrij te spelen. De kleine Ulutas kwam totaal niet aan de bal, maar dat gold voor alle Feyenoorders, Uit armoede stond de verdediger Meerzorg linksbuiten… Dan komend seizoen maar doorselecteren….

• Regelmatige invaller
    Thomassio on: 25 september 2018 om 15:01 #10028

013 ziet er inderdaad niet goed uit, 3x gespeeld waarvan 3x verloren met 0-1. Er is geen enkele speler doorgeselecteerd ten opzichte van vorig jaar. Van Persie jr. lijkt het ook wat moeilijk te hebben. Een directe versterking is hij nou niet echt.
    Verder goed om te zien dat een paar nieuwe jongens wel goed aansluiten. De spits die bij o15 speelt (El Moussasoui) bij NAC legde er weer 2 in dit weekend, na een eerdere goal tegen PSV en zit ook weer bij Oranje. Van Lunteren is ook geselecteerd voor Oranje, terwijl hij net bij amateurs vandaan komt. Knap.
    o14 is ook weer lekker bezig en bezet de koppositie. O19 gaat echt wel meedoen om de titel (staan 4e nu vanwege 1x gelijkspelen). De onder 15 zie ik het nog wel rechttrekken. Tegen AZ, PSV en Ajax gespeeld en 2 punten behaald. Wat pech gehad hier en daar.
    De o16 en o17 zijn de ploegen met de minste kwaliteit, maar ook hier zitten wel een paar veelbelovende jongens. Ik ben heel benieuwd of Feyenoord spelers als Van der Zeeuw en van der Sloot kan behouden. Die zijn net 16 geworden. Met name rechtsback Van der Sloot vind ik een goede indruk maken. Heeft een geweldige pass in huis en is atletisch.

• Jeugdspeler
    jager on: 29 september 2018 om 21:44 #10096

De O13, O14, O16 en O19 verloren, O17 gelijk en winst voor O15.
    Op de website van de Feyenoord Academy zijn wel het programma en de uitslagen terug te vinden, maar niet (meer) de standen. Dat zal wel geen toeval zijn…

• Bankzitter
    frankyboy on: 29 september 2018 om 22:11 #10098

Dit roepen we nu al een paar jaar. Sinds er door vriendjespolitiek die uitvinder van een Grootscholten aan het roer is gezet is de opleiding in een vrije val geraakt. De door Stanley Brard en Wim Jansen met veel passie en nog meer know how opgebouwde topopleiding is verwoest. Voor zover er nog leuke talenten zijn lijkt het voetbal en de gedachte daarachter helemaal nergens op. Totaal gebrek aan een goede visie.
    Ingrijpen en snel ! Als Jan de Jong werkelijk de ambitie heeft om het 1ste uit waardige Varkenoordexponenten te laten bestaan moet hij vandaag nog de bezem er doorheen halen.

• Vedette
    aliendwurf on: 29 september 2018 om 22:58 #10099

Die Brard is nu toch ook gewoon beschikbaar?
    Grootscholten was idd een belachelijke keuze…dan had ik nog liever vanStee gezien.

• Regelmatige invaller
    Thomassio on: 30 september 2018 om 00:40 #10100

Qua resultaten een enorm ruk weekend voor de jeugd. Iedereen verloren op 15 na. o17 speelde niet.
    Toch mooi om te zien dat onder 15 de draad begint op te pakken en zich weer in de top 3 heeft gemeld. Die nieuwe spits begint aardig op dreef te raken nu en heeft er weer 2 gemaakt. Mag zich ook weer melden bij Oranje o15 net als Van Lunteren. o19 en o14 verloren tamelijk onverwachts. Bij de o19 kan dat een keer gebeuren wanneer er zoveel heen en weer geschoven wordt met spelers. Denk toch dat deze 3 ploegen (o14 o15 en o19) kwalitatief sterk te noemen zijn.
    De o16 ging weer kansloos onderuit tegen een topploeg, 0-3 tegen Ajax. De o17 is erg mager bezet en o16 is ook niet echt sterk, zeker omdat dit team ook weer zijn beste spelers doorgeschoven ziet worden. Nieuwe aanwinsten Berete en Dunning vallen tegen. Keeper Troost is wel een enorme aanwinst bij o17. Deze lichting kent een paar leuke spelers maar de elftal als geheel zijn helemaal niks.
    De o13 is echt een zorgenkindje en heeft nog niet 1x gescoord in 4 wedstrijden. Ze verloren van Rotterdamse ploegen Sparta en De Spartaan ’20. Maar eens goed bekijken of de betere spelers daar niet liever bij Feyenoord spelen…

• Regelmatige invaller
    Thomassio on: 15 oktober 2018 om 14:50 #10231

Qua resultaten is Feyenoord Academy aan de beterende hand.
    De o16 heeft een paar dikke overwinningen geboekt (0-9 en 5-1), o17 blijft heel steady winnen zonder achterin veel weg te geven. O14 heeft zich goed herpakt na een eerste nederlaag in ruim een jaar en heeft Slory ook weer terug.
    o14 en o19 moeten toch echt om de titel spelen. o17 doet het een stuk beter dan ik op voorhand had verwacht. de doorgeschoven o16 jongens doen het goed en de verdediging staat met nieuwe keeper Troost (klasbak) erg goed. Achterin lijkt er in dit elftal wel kwaliteit te zijn.
    De o16 en o15 zijn tot nu toe de meest wispelturige teams. Heb het idee dat er met name bij o15 meer in zit. Berete lijkt wat los te komen nu bij o16. Er zijn in de afgelopen 2 potjes maar liefst 14 doelpunten gemaakt. Ook werden afgelopen weekend wat jongens van o15 doorgeschoven naar o16. (Bogarde en Oetoeghanal)
    Al met al een mooie ontwikkeling te zien bij een aantal spelers. Ook niet heel ontevreden over de nieuwe jongens die gehaald zijn. Troost en El Moussaoui lijken me geweldige aanwinsten. De gehaalde amateurspelers Van der Velt en Van Lunteren kunnen uitstekend meekomen. Berete is minder sensationeel dan gedacht, maar kan echt wel wat getuige zijn 5 goals en vele assists die hij gaf.

• Bankzitter
    frankyboy on: 21 oktober 2018 om 11:08 #10300

Zo maar een zaterdag van de nog niet zo lang geleden hoog aangeschreven opleiding van Feyenoord. Vlaggenschepen Onder 19 gelijk, verlies onder 17 en verlies onder 15.
    Gelukkig is recent het contract van Richard Grootscholten verlengt. Die is bezig met een proces waarbij ze nog intensiever bezig zijn met de fysieke en mentale ontwikkeling van jeugdspelers. Oftewel, blablabla van een uitvinder die zijn functie inhoud geeft door allerlei randzaken tot speerpunten te verheffen en intussen te verwaarlozen waar het uiteindelijk om gaat.

• Bankzitter
    frankyboy on: 26 oktober 2018 om 18:12 #10383

Tsja, als je je jeugdopleiding zo teloor laat gaan als Feyenoord doet en apathisch het maar laat gebeuren dan is de concurrentie wel bereid om ons regionaal talent op te leiden.
    Nu spelen de grotere talenten uit de regio meestal uiteindelijk bij PSV, dat wordt straks via Sparta naar Amsterdam.
    Los dat het opleidingsniveau op Varkenoord achterloopt op de concurrentie is natuurlijk destastreus dat Feyenoord niet is ingestroomd in de voetbalpyramide. Daarmee sla je echt de plank mis ten opzichte van de concurrentie. Het risico dat je als talent tussen wal en schip kunt raken na de onder 19 wordt echt een heel groot probleem. Talenten die keuze hebben gaan dat terecht meewegen. Talenten hebben nu nationaal en internationaal allerlei opties en dan kan Feyenoord niet eens een volwaardig 2de elftal aanbieden. Kansloos verhaal dus voor de toekomst. En is de club volledig zelf aan te rekenen.

• Vedette
    aliendwurf on: 27 oktober 2018 om 19:48 #10391

Gaat t wel goed thuis Franky?

• Vedette
    • Bankzitter
    frankyboy on: 20 november 2018 om 20:03 #10679

Mijn gebeden zijn verhoord !

• Geselecteerd voor Oranje
    Richard Dombi on: 21 november 2018 om 15:44 #10687

Goed nieuws. Nu kijken naar een capabele opvolger met een goede visie. Liefst iemand met wat meer aandacht voor het positiespel en technische vaardigheden bij onze talenten, en uiteraard de aansluiting naar het eerste. Dan kom je denk ik snel uit op een Brard, Jonk of Moniz, wellicht de HJO van AZ.

• Regelmatige invaller
    Thomassio on: 21 november 2018 om 19:18 #10688

Gaat best goed met de opleiding dit jaar. Paar jongens die echt lekker bezig zijn: Benita, Bannis, Azarkan, El Moussaoui, Bogarde, Ket, Troost, Van der Sloot.
    Resultaten van o17 zijn verrassend goed, valt erg mee. o15, o14, o17 en o19 doen mee om de titel. Bij o16 is AZ nagenoeg onverslaanbaar. (Wij de enigen die niet verloren). O13 is wel heel matig qua resultaat.

• Vedette
    aliendwurf on: 21 november 2018 om 20:07 #10689

De stand in de competities zijn wat mij betreft helemaal niet zo relevant. Het spel wel en dat liet de afgelopen seizoenen in alle elftallen zwaar te wensen over…ik heb liever dat ze 3e worden met goed verzorgd spel dan 1e met fantasieloos voetbal puur op kracht….daar hebben we niks aan.

• Basisspeler
    pipapaauwe on: 22 november 2018 om 08:09 #10690

We doen al jaren leuk mee in de opleidingscompetitie.

• Geselecteerd voor Oranje
    Richard Dombi on: 24 november 2018 om 15:08 #10696

Veel wedstrijden verloren vandaag. Lek is nog niet boven.

25 berichten aan het bekijken - 101 tot 125 (van in totaal 185)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.