Jeugdscouting en functioneren jeugdopleiding

Posted In: Feyenoord Academy
    • Regelmatige invaller
    Thomassio on: 6 juni 2018 om 11:34 #7269

Volledig met je eens, Thomassio. Wil er nog wel aan toevoegen dat ik graag een stukje voetbalvisie zou terug zien. Een bepaalde lijn. Dat ontbreekt teveel.

Op de een of andere manier krijg ik geen enters in de tekst, sorry voor de lap.
    Ik snap wel wat je bedoelt. Het valt op dat de Academy nu een aantal jonge trainers heeft met amper ervaring, maar wel oog voor het individu. Anderzijds heb je nog echt trainers zoals Adriaanse die juist resultaatgericht zijn zonder erop te letten hoé dat dan bereikt wordt. Talenten ontwikkelen zich individueel wel, maar de teams als geheel voetballen er niet beter op door het seizoen heen. Het is vrees ik geen toeval dat Varkenoord heel bedreven is in het opleiden van met name verdedigers. Combinatievoetbal zit er niet in. Tegen moeilijke tegenstanders wordt ook nooit van eigen kracht uitgegaan bijvoorbeeld. Dat aspect is in de hoofdstad helaas beter ja.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 3 maanden geleden door  Thomassio.
    • Regelmatige invaller
    Thomassio on: 21 juni 2018 om 10:41 #7306

De selecties van o17 en o19 zijn nu nagenoeg rond. Op Transfermarkt.nl zit een goede bron.
    Onder 19:
    https://www.transfermarkt.nl/-rjo-feyenoord-excelsior-u19/kadernaechstesaison/verein/2862
    Onder 17:
    https://www.transfermarkt.nl/feyenoord-onder-17/kadernaechstesaison/verein/51654

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 3 maanden geleden door  Thomassio.
    • Regelmatige invaller
    danall on: 21 juni 2018 om 11:15 #7308

Dit is weer klasse van je, Thomassio. Ik ben niet zo wegwijs op
    het internet (leeftijd?) en ik heb de statistieken bekeken en zag
    dat het leeftijdsgemiddelde van U19 op 16,68 jr of 17 jr ligt. Dat
    is bijzonder, want dat geeft aan dat deze jonge spelers al vroeg
    met tegenstand en lichamelijke problemen moeten omgaan om hun
    weerbaarheid te vergroten en daardoor het gemakkelijker maken om
    op het nivo van het eerste aan te haken.
    Het gemiddelde van U17 vind ik ook fraai. Ik zag dat Dunning de
    Canadese en de VS nationaliteit bezit. De meeste spelers lijken me
    van het buitenland af te komen, of zijn het kinderen van geimmigreerde
    ouders?
    Nogmaals bedankt voor deze links.

• Jeugdspeler
    jager on: 21 juni 2018 om 20:01 #7310

O19 zal door het vroegtijdig doorschuiven van spelers als Kokcu en Burger en met deze selectie geen kampioen worden, maar dat is ook niet het belangrijkste. Het is dan wel van belang dat het 2e regelmatig speelt en ook op een fatsoenlijk niveau. Wel een goede aanval met Azarkan, Bannis/Lake en Summerville. Lake kan ook als aanvallende middenvelder uit de voeten. Laten we hopen dat Hall weer fit is. Bogarde staat er niet bij. Zou echt spijtig zijn als hij vertrekt. Hoogenboom is drie klassen minder (alle ballen lang…).
    Ik heb geen hoge verwachtingen van O17. Twan van der Zeeuw en evt. Steven van der Sloot hebben mogelijkheden en ik ben benieuwd naar Tein Troost, James Dunning en Ibrahima Berete. Voor de rest is het niet bijzonder. Het zou mij niet verbazen als Berete tijdens het seizoen door wordt geschoven naar O19; fysiek is hij veel sterker dan Bannis.

• Regelmatige invaller
    Thomassio on: 21 juni 2018 om 23:58 #7311

Jammer inderdaad van Bogarde. Groot talent, toch zie liever hem gaan dan Azarkan of Bannis. Met Hendriks en Geertruida zitten we ruim in goede verdedigers. Als PSV wederom met alleen tweedejaars gaat spelen en als Ajax zich weeer goed versterkt zijn we kansloos met deze selectie. Maar geeft niet. Benieuwd hoe Azarkan en Summerville het oppikken. Als zij het in de o19 ook wekelijks kunnen laten zien, geef ik ze een goede kans op Feyenoord 1. Van Hendriks ben ik zelfs 100% overtuigd dst die het redt.
    Bij de o17 zijn drie nieuwkomers, die zijn nodig ook. O16 vond ik dit jaar echt beroerd. Ben benieuwd naar Berete en Dunning. Ik vond zelf Knoll ook nog best een goede ontwikkeling maken afgelopen seizoen.

• Basisspeler
    Jack on: 22 juni 2018 om 10:56 #7312

Het ene seizoen is het andere niet in de jeugd. Kan zomaar dat de verhoudingen ineens heel anders komen te liggen volgend seizoen. Orkun Kökcü had het ook vreselijk lastig toen hij bij ons kwam, mede door een groeispurt deden z’n benen niet wat z’n brein hem wilde laten doen. Daar heb je allemaal mee te maken in jeugdvoetbal.

• Regelmatige invaller
    Thomassio on: 22 juni 2018 om 18:08 #7314

Klopt. Denk trouwens dat we de verwachtingen rondom Dunning maar een beetje moeten temperen. Het niveau waar hij speelt, Dallas, is heel andere koek dan Feyenoord o17. Het zal sowieso flink aanpassen worden voor hem. Al hij talentvol genoeg is red hij het natuurlijk.
    Dit seizoen echt benieuwd naar o14 en o15. Dat eerste team werd als o13 dit seizoen ongeslagen kampioen, versloeg de andere AZ simpel met 0-3. De o14 deed nog lang mee om de titel, had hem voor het grijpen en gaf het zelf weg. Zonde. Maar ook hier lopen prima talenten rond, die nog eens worden aangevuld met twee internationals van Sparta, 1 international (spits) van NAC en een jongen van Alphense boys. Heb ze nog niet gezien, maar hoor van diverse mensen dat ze er wat van kunnen.

• Geselecteerd voor Oranje
    Richard Dombi on: 5 juli 2018 om 14:47 #7636

Ik zat even te bladeren op de Feyenoord Academy pagina. Viel me ook op dat Andwele Slory daar als assistent trainer staat vermeld. Nu denk ik best dat mensen kunnen veranderen, maar tijdens zijn periode bij Feyenoord viel deze man mij niet echt op door zijn enorme voetbalinzicht, techniek of goede mentaliteit. Vraag me af wat zo’n iemand ineens in de academy doet, aangezien hij destijds ook betrokken was bij conflicten met een lid van de huidige technische staf en onze aanvoerder.

• Regelmatige invaller
    Thomassio on: 5 juli 2018 om 15:00 #7637

Ik ga ervan uit dat die conflicten wel de wereld uit zijn. Andwele Slory was naar mijn inzien een behoorlijk eigenwijze gast, maar komt op mij allerminst over als een domme jongen. Ik vind het ook nogal wat om te stellen dat het type voetballer dat je was iets zegt over je capaciteiten als jeugdtrainer. Overigens heeft Slory wel vaker rondgelopen bij de club, in 2014 was hij al op stage bijvoorbeeld als trainer en deed hij cursussen.
    De zoon van Andwele is een van de grotere talenten, dus wat mij betreft alleen maar positief dat Andwele betrokken is bij Feyenoord. Daarmee lijkt mij de kans dat Jaden Slory over 2 jaar naar Engeland vertrekt alvast een stuk kleiner.

Richard Dombi on: 5 juli 2018 om 15:13 #7638

Dat laatste is leuk meegenomen, maar lijkt me geen reden iemand aan te nemen als trainer. Hij zal blijkbaar toch enig talent hebben als voetbaltrainer, anders zal hij wel niet aangenomen zijn. Blijf het wel verrassend vinden, gezien zijn carrière als middelmatige speler en de mentaliteit die hij liet zien bij Feyenoord (weigerde ook een beker vast te houden enz). Ik zie bijvoorbeeld in Ruben Schaken, ondanks de recente ophef, een veel geschiktere trainer. Die heeft ook meermaals in interviews laten zien een bepaalde visie te hebben ten aanzien van voetbal en het opleiden van spelers. Maar goed, soms zit je er ook wel eens naast. Zo had ik van Paul Bosvelt nooit gedacht dat hij zou floppen als trainer.

• Regelmatige invaller
    Thomassio on: 5 juli 2018 om 15:29 #7639

Grappig, ik vind Schaken dan weer een enorm simpele gast die ik absoluut niet te veel invloed zou willen geven. Misschien wel geschikt voor de onderbouw, maar niet daarboven.
    Dat laatste is wel een voordeeltje ja. Zou ook wel typisch Feyenoord zijn om om die reden iemand rond te laten lopen bij de jeugd. Ik blijf sommige trainers daar nog steeds frappant vinden zoals die zoons van Van der Kraan (hun vader is een boezemvriend van Gudde en schrijft voor de Telegraaf, etc.) Het lijkt soms van vriendjespolitiek aan elkaar te hangen bij Feyenoord, maar dat is lastig te bewijzen.

• Bankzitter
    SCF010FR on: 9 juli 2018 om 15:33 #7751

Next:

Melayro Bogarde gaat Feyenoord deze zomer verlaten. Het grote talent heeft op sociale media zijn afscheid aangekondigd. De Rotterdammers hebben er alles aan gedaan om de 16-jarige verdediger te behouden, maar hij kiest voor een avontuur in het buitenland. Het is nog niet bekend welke club de strijd om Bogarde heeft gewonnen. Chelsea, Manchester City en Manchester United zijn in de race.
    ”Na bijna 10 jaar heb ik besloten Feyenoord te verlaten deze zomer. Ik kijk terug op mijn tijd bij Feyenoord met een gevoel van blijdschap, trots en eer dat ik jarenlang het veld heb mogen betreden in het rood/wit van de club,” geeft Bogarde aan op Instagram. ”Ik ben de trainers en mijn medespelers dankbaar voor de tijd die ik bij de club heb beleefd. Met enthousiasme kijk ik uit naar mijn volgende avontuur..”

• Basisspeler
    pipapaauwe on: 9 juli 2018 om 15:51 #7752

wat moet je ermee..

• Bankzitter
    SCF010FR on: 9 juli 2018 om 15:54 #7753

Toch weer een groot talent die ons te jong gaat verlaten.

• Basisspeler
    Jack on: 9 juli 2018 om 16:07 #7756

Op twitter gaat het gerucht dat ook Twan van der Zeeuw naar Engeland gaat.

• Regelmatige invaller
    Thomassio on: 9 juli 2018 om 16:57 #7757

Van der Zeeuw gaat waarschijnlijk ook ja, hoorde ik ook. Houd er maar rekening mee. Gelukkig ook ‘maar’ een verdediger. Als het broertje van Bogarde ook nog meegaat zijn we dan in een zomer drie internationals kwijt. Gelukkig hebben we er ook flink wat gehaald.
    Maar Bogarde doet wel pijn. Die heeft fysiek alles mee en kan ook nog goed voetballen. Een beetje in de stijl van Kongolo. Wel maakt hij best wat foutjes, ik vond de jaar oudere Ramon Hendriks naast hem een betere speler vorig seizoen. Ik heb ook niet het idee dat we met Bogarde een wereldster in de dop verliezen. Bij Aké en Chong zag je gelijk dat ze iets bijzonders hadden. Maar bij pure verdedigers is het wat lastiger inschatten. De kans is groot dat ie toch voor vele miljoenen over de toonbank gaat binnen 5 jaar, naar bijvoorbeeld een kleinere PL-club. Geld dat wij goed hadden kunnen gebruiken.
    Een troost: Geertruida en Hendriks vind ik al met al toch beter ogen. Lijken wat scherper te zijn. Maar we zullen zien.

Richard Dombi on: 9 juli 2018 om 17:20 #7759

Dit valt allemaal in het niet bij het verlies van Chong en in mindere mate Zirkzee. Dat waren mijns inziens de echt bijzondere talenten van de afgelopen paar lichtingen. Verdedigers zijn wat makkelijker op te leiden. En zoals je zegt hebben we met Geertruida en Hendriks twee uitstekende verdedigers in huis, dus de schade blijft beperkt voor de nabije toekomst. Neemt niet weg dat Bogarde en van der Zeeuw ook beiden potentie hebben en dat het altijd jammer is als je dat soort talentvolle spelers verliest.

• Bankzitter
    SCF010FR on: 9 juli 2018 om 21:46 #7766

Bogarde vertrekt naar Hoffenheim. Ik vind het wel een beetje bizar dat je Feyenoord verlaat voor Hoffenheim, zouden die echt zoveel beter betalen of doet hij het puur uit sportief oogpunt. Is het dat laatste, dan is er iets goed mis met de jeugdopleiding van Feyenoord.
    Hoffenheim :vraag :vraag

• Bankzitter
    frankyboy on: 9 juli 2018 om 22:00 #7767

Ze lopen steeds vaker weg. Alles met een beetje talent vertrekt. Veel meer dan bij Ajax en PSV. Feyenoordopleiding staat er slecht op. Niveau is teruggelopen. Er mist een goed tweede elftal. Er lopen vooral krotenkokers qua opleiders. Dit speelt een grote rol. Varkenoord als opleidingsinstituut heeft niet meer de tegenwaarde voor buitenlandse pegels. De keuze is op het moment heel eenvoudig voor deze talenten. Dit speelt in mindere mate bij onze concurrenten.

• Regelmatige invaller
    Thomassio on: 9 juli 2018 om 22:38 #7778

Met vrijwel iedere zin die je daar net uitkraamt ben ik het oneens.

• Vedette
    aliendwurf on: 9 juli 2018 om 23:04 #7780

Ik kan me er ook niet echt in vinden buiten het feit dat er veel weg lopen dan. Maar dat gaat enkel en alleen maar om geld.

• Bankzitter
    frankyboy on: 9 juli 2018 om 23:11 #7781

Er lopen er veel meer weg dan bij Ajax en PSV. Omdat de keuze makkelijker is. De kwaliteit van de opleiding die achteruit is gegaan, het missen van een goede tussenstap naar het eerste elftal maken de keuze tussen een zak geld of blijven veel makkelijker. Bij Ajax en PSV is daarin veel beter geïnvesteerd. Een uitstekend podium in de eerste divisie. Veel betere infrastructuur. Daar gaan ook spelers weg voor het geld maar veel minder.

• Basisspeler
    Jack on: 9 juli 2018 om 23:32 #7783

De talenten die bij Feyenoord vertrokken zijn, was je hoe dan ook kwijt geraakt. Daar kun je gewoon weinig aan doen. Wel moeten de faciliteiten verbeteren (medio 2019 is het eindelijk zo ver) en mag er wel weer eens wat innovatiever te werk gegaan worden.

• Regelmatige invaller
    Thomassio on: 10 juli 2018 om 00:00 #7785

Wat een kul. Bij Ajax vertrekken er zelfs meer nog dan bij ons. Ook de allerbesten. Malen, Dilrosun, Redan, en ga zo maar door. PSV is er deze zomer ook al 2 kwijt.

Richard Dombi on: 10 juli 2018 om 01:13 #7787

Ik vind Frankyboy ook wel wat overdrijven, je ziet dezelfde trend bij Ajax en PSV, maar mijns inziens is het niveau van de Feyenoord opleiding wel omlaag gegaan na het vertrek van Brard. Naast de povere faciliteiten, waar gelukkig nu wat aan gedaan wordt, is de kwaliteit van enkele jeugdtrainers echt schrikbarend laag (noem maar eens een echt goede jeugdtrainer bij Feyenoord op Cor na). Er lopen veel resultaattrainers rond die totaal niet aan opleiden doen en weinig aandacht hebben voor de ontwikkeling van spelers. Het is niet dat de opleiding slecht is, maar er valt nog veel te verbeteren ten opzichte van andere topclubs. Op begeven moment moet je je toch afvragen hoe het komt dat bijna elke Ajax lichting, zelfs voor de aankoop van buitenlands talent, beter voetbal speelt dan Feyenoord. Dan moet toch het besef komen dat er iets niet klopt in de opleiding, want het is nou niet zo dat er in de regio Amsterdam betere spelers rondlopen. Aandacht voor technische en fysieke individuele ontwikkeling, nadruk op basale voetbalvaardigheden, en het positiespel, dat ontbreekt momenteel. Een tweede elftal in de eerste divisie was ook leuk geweest, maar de meerwaarde daarvan moet ook niet overdreven worden. Hoeveel talenten breken er nou echt door via deze weg?
    Overigens, ik zag Taument niet meer staan als trainer op de academy website. Mis ik iets of is hij weg?

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 185)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.